gymnázium přírodní škola

tohle je bez příkras můj objev roku 2013. vzpomínám si na první díl letošní školy života, kde se představovali tři alternativní školy. ruskou rodovou školu jsem znal. o solviku a intuitivní pedagogice jsem něco věděl, ale název gymnázium přírodní škola ve mě budil upřímnou zvědavost.

stejně dobře si pamatuju, jak jsem hltal františka tichého, který svoji školu představoval. jediné, co se mi celý večer dralo na mysl, bylo slovní spojení „to je neuvěřitelné“. protože mi to přišlo a stále přijde neuvěřitelné. a také skvělé a úžasné.

představení gymnázia přírodní škola proběhlo na nedávném edufóru (záznam z přednášky), nicméně, alespoň ve zkratce. gymnázium založil před 21 lety františek tichý, milovník historie pedagogiky a vedoucí skautského oddílu jehož „kluci“ nechtěli do klasické školy. pan tichý se rád nechal přemluvit a školu, jedinou svého druhu, prostě založil.

co mi na škole přijde fantastické?

  • vzdělání je zde prostředkem výchovy (filozofie františka tichého)
  • připravuje studenty na života za 30-50 let, nikoliv na současné prostředí, důraz je dávám na budování a posilování vlastních hodnot studentů a roli „tvůrce“
  • hodně času tráví v přírodě. např. školní rok zahajují týdenním výjezdem a celý červen se věnují projektům mimo prahu
  • neučí se jen ve třídách, tj. věkově homogenních skupinách, ale i v kruzích, kde studenty ze všech ročníků spojuje práce na společném projektu. starší tak mají možnost učit mladší a sami se přitom učit zodpovědnosti a vůdčí roli v týmu
  • obsah je zde nadřazen formě. učí se třeba stále na tabulích s křídou v ruce,  ale s biflováním zde neuspějete
  • studenti dělají skutečné projekty a reálné aktivity. slyšel jsem o vybudované naučné stezce nebo „objevení“ památeční sochy v chabrech a na vlastní oči viděl jak mohli žáci veřejně přednášet o škole reálnému publiku na škole života nebo edufóru. kdo z nás ve dvanácti letech sbíral takové zkušenosti s realitou života a kdo první takovou prezentaci před desítkami cizích lidí absolvoval až třeba ve třiceti nebo ještě nikdy v životě?
  • františek tichý to má v hlavě v pořádku, myšlenky srovnané a konzistentní. hodnoty, které žije určitě hodné následování. líbí se mi jeho hluboký zájem o historii pedagogiky.
  • mluvil jsem s rodiči dvou dívek (dívky tvoří tak třetinu žáků). holky zmizí ráno v pět z domu a vrací se v deset večer. naprosto spokojené a nadšené se zájmem se vzdělávat
  • škola nabírá žáky (otevírá třídu) je jen jednou za dva roky.  komunita se prý musí být schopna vejít kolem jednoho ohně, aby mohla fungovat a to by v případě „plného stavu“ prý nešlo
  • součást přijímaček je i celodenní výlet a hodnocení současných žáků, kteří si tak spoluvybírají své spolužáky

gymnázium přírodní škola u nás zatím nemá obdoby. vše stojí a padá s osobou františka tichého, což je dobře i špatně zároveň. s panem tichým jsem na toto téma zhruba před týdnem mluvil. trochu ho to děsí, že následovník zatím nepřišel, ale je přesvědčen, že je to spíš otázka času. prý už několik pokusů bylo (např. z řad absolventů) a nyní se rýsuje projekt v hořicích, tak snad…

v každém pádě, gymnázium přírodní škola v mnoha ohledech splňuje představu školy, kam bych rád, aby moje děti ve středoškolském věku chodili. názor možná ještě změním, ale zatím si přeju, aby škola „počkala“ tak jak je do doby než moje děti vyrostou :-)

v neposlední řadě, s františkem tichým jsem se domluvil, že na začátku roku 2014 uděláme „edufórum na návštěvě“ u nich přímo ve škole a prohlídneme se v praxi, jak tenhle zázrak vlastně funguje naživo

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.